Hej kommunikatör!

Hur väl känner du de som använder din webbplats?

Du kanske känner till att det börjar bli vanligare att vi besöker webbplatser mobilt, via surfplatta, på bussen eller på café. Men hur mycket vet du om deras unika förutsättningar? Hur de läser den information du ger dem och hur väl ditt budskap når fram?

Kille försöker läsa text på sin mobiltelefon utan glasögon.

Det är lätt att tro att alla pratar samma språk

När just du läser “ex”, vad tänker du på då?

Ett ex kan vara ett exemplar av någonting, en bokstav eller kanske “kex” fast felskrivet. Eller så rör sig tankarna till en före detta partner. Även om vi båda pratar svenska så har vi helt olika världsbilder. Vi gör helt olika associationer, av samma sak. Ju tydligare du är, desto större är chansen att ditt budskap når läsaren.

Kille försöker läsa text på sin mobiltelefon utan glasögon.

Det finns fler sätt att designa än för syns skull

Ta det här med kontraster...

Det krävs små justeringar för att fler ska kunna läsa vad du skriver. Det är en vesäntlig skillnad på den här kontrastenoch den här. Vilken föredrar du?

Tjej håller i mobiltelefon.

Alla tar till sig en text på olika sätt

Har du funderat på hur din webbplats låter?

Lyssna här:

Kille sitter vid en dator och arbetar.

Var femte person har en funktionsvariation

Det och mycket mer påverkar hur väl ditt budskap når ut

Det är du som bestämmer hur många som ska få tillgång till din information. Vi behöver designa för allt från koncentrationsförmåga till läsförståelse, färgblindhet, fysisk rörelseförmåga och nedsatt syn och hörsel. Eller bara för hen som har en stressig dag eller lite för klumpiga fingrar för att lyckas pricka in touchen.

Två killar sitter och diskuterar vid ett bord.

Det nödvändiga för några är ofta bättre för alla

En vanlig fördom är att tillgänglighet bara rör människor med olika funktionsvariationer

Ta en förälder med två skrikande barn i baksätet, eller den som just lärt sig svenska. Båda gynnas av samma tydlighet och skärpa, men båda kan gå miste om det du har att säga.

Ibland krävs det små justeringar. Lär dig hur du kommunicerar mer tillgängligt på webben!

Verktygslåda

Det här kan du som kommunikatör göra:

  • Publicera innehåll som användaren förstår.
  • Skapa en grafisk profil som möter alla krav för tillgänglighet.
  • Använd bilder som är relevanta för ditt budskap.
  • Erbjud information på fler språk, så möter du en större målgrupp.
  • Våga vara normkritisk. Det kan hjälpa dig att hitta nya målgrupper.
  • Gör all information lätt att hitta, men lägg inte allt på startsidan bara för att.
  • Händer limmar ihop papper

    Testa det här!

  • Färger som klarar av kontrastkrav.
  • Enkla typsnitt som kan läsas av fler.
  • Större textstorlek som syns bättre.
  • Ikoner för att kommunicera universellt språk, om ikonen är universellt känd.
  • Markera tydligt ut alla länkar och klickbara element.
  • Fråga dina användare och var lyhörd för deras respons.
  • Händer limmar ihop papper

    Det här kan du begära av din webbyrå:

  • Hjälp med att utveckla en tekniskt stabil och aktuell webbplats som fungerar responsivt och oavsett skärmstorlek.
  • En webbplats som uppnår kriterierna för tillgänglighet enligt Web Content Accessibility Guidlines (WCAG) 2.0.
  • Tips och råd för hur din webbplats kan utvecklas och optimeras för att kunna besökas av så många som möjligt.
  • Händer limmar ihop papper